X
تبلیغات
farhangiyan.tahghigh
farhangiyan.tahghigh
تحقیق در مورد بهبود بخشیدن ضعف املا دانش آموزان. 
قالب وبلاگ

-  بزرگان اسلام حضرت محمد(ص)،حضرت علی بن ابیطالب،خدیجه(ع)،فاطمه(ع)،زینب(ع)،ابوطالب(ع)، آمنه(ع)،عبدالله(ع)،ائمه معصومین،امام حسن

،امام حسین، شهدای احد،شهدای کربلا،حلیمه سعدیه،امام محمدباقر(ع)،امام جعفرصادق(ع )،حضرت بقیه الله الااعظم ارواحنا له الفدا(قائم آل محمدعجل الله تعالی فرجه الشریف)،نبوت ،امامت،عدل،

4.اسلام وحوزه اسلام : پیامبراکرم (ص)،بعثت،غارحرا،مکّه،مدینه،بیت المقدّس،مسجدالاقصی، بیت الله الحرام(مسجدمکّه یا کعبه یاخانه خدا)،مبعث،اسلام ،مسلم ،مسلمانان،کافر،مشرک،شرک،حرم،حرم امن الهی،مرقد،مزار،قبر،آرامگاه،زیارتگاه،شیعه،سنّی،خلافت،امامت:امام،معاد،غدیرخم،هجرت، حرم ائمه، معصوم

،معصومین،معصوم زاده،غزوه،بیعت،اصول دین(توحید،نبوت،معاد)،اصول مذهب(عدل،امامت)، صحابه،اصحاب،اعیاداسلامی(مبعث،فطر،اضحی قربان)،قربانی

،میلادمبارک پیامبراکرم وائمه معصومین وحضرت فاطمه(ع)،وپانزدهم شعبان(میلادمبارک امام زمان)،زیارت خانه کعبه ومدینه(حرمین الشریفین)، مناسک حج

(اعمال حج تمتع)، حج عمره مفرده،صفاومروه،مناوعرفات،جمره،رجم شیطان( سنگ کرون)،زیارت حرم ائمه معصومین ومعصوم زاده هادرمدینه،نجف،کربلا ،کاظمین،سامرا، مشهد،شیراز،قم ودمشق وآشنایی بااماکن مقدسه اسلامی

5- نماز،وضو،نمازجماعت،نمازجمعه،نمازعیدقربان،نمازعیدفطر،نمازآیات،نمازمیّت،نمازباران،خطبه های نمازجمعه،صف نماز،قبله ،محراب،اذان اقامه،تکبیره الاحرام،سوره حمدوتوحید،رکوع،سجده،سجود، قنوت،قیام،تشهد،سلام ،صورت درجهت قبله( ایستادن به نماز)نمازیومیه 17رکعت (روزانه)(نمازصبح،ظهر،عصر ،مغرب،عشا)،مهر،جامهری،سجاده(جانماز)،پیشنماز،مکبّر،مسجد،گلدسته،مناره،وقت نماز:نمازشکسته(نمازمسافر)نمازواجب،نمازمستحبی،نمازقضا،

6-امامت:امام (پیشوا،رهبر،زعیم ...)غدیرخم تعیین جانشین برای ادامه رسالت پیغمبربرای مسلمانان حضرت علی ابن ابیطالب(ع)ویازده فرزندش(ائمه معصومین(ع) خلافت،امامت،شهادت غیبت امام:(غیبت کبری،غیبت صغری)، فقیه،فقاهت،ولایت فقیه،زیارت عتبات عالیات،مذهب جعفری،(اثنی عشری)،زیارت حرم امام رضا(ع) درمشهد،حضرت معصومه (ع)درقم،حضرت شاهچراغ درشیراز،حضرت عبدالعظیم(ع) درری، وزیارت مزارشهدا.

7-روزه ماه مبارک رمضان،ماه مهمانی خدا،افطار،سحری خوردن،اذان صبح،اذان مغرب،شبهای قدر (شبهای زنده داری)دعاونیایش به پیشگاه خداوندتبارک وتعالی ،روزقدس(آخرین جمعه ماه مبارک رمضان )عیدفطر،زکات فطر( فطریه )تأثیراقتصادی زکات فطردرجوامع اسلامی

8- آشنایی باانقلاب اسلامی،حکومت طاغوت،حکومت جمهوری اسلامی ایران،استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی،امام خمینی (ره)رهبری امام خمینی(ره)،استقبال ازامام ،دوره زعامت امام خمینی( قدس سره الشریف) سخنرانی امام دربهشت زهرا،ارتحال امام رضوان الله تعالی علیه،حرم مطهرامام خمینی(ره)مزارشهدا،پیروزی انقلاب،مبارزات امام (ره)

9.آشنایی باپیش ازپیروزی انقلاب اسلامی درایران،حکومت شاهنشاهی،حکومت پادشاهی،نظام شاهنشاهی، طاغوت،کاخهای طاغوت،حکومت طاغوت،خانواده سلطنتی،سلطنت،ظلم ،زور، زر،تزویر، ستم ،بیدادگری،چپاول،غارتگری،اموال ودارایی مردم ایران، ستمکار،فقیر،مستضعف،زحمتکش،کاخ نشین ها،کوخ نشین ها،حلبی آبادها ،حاشیه شهرنشین ها،ویرانی،خرابه، مخروبه

10- مفاهیم دینی،اسلام،ایمان،کفر،مشرک،کافر،مؤمن،مسلم،مسلمان،نفاق،منافق،مستکبر،مستضعف،توبه ،توکل،شکروسپاس ازخداوند،دعاونیایش به درگاه خداوند تعالی،ذکرخداوند(بیادخدابودن)بهشت جنت،دوزخ،جهنم،تقوی،جهاد،عمل صالح،عدل،عادل،احسان،عفو(گذشت)،صبر(بردباری و...شکیبایی)،معاد،روزرستاخیز،یوم الحشر،روزقیامت،اسراف،فساد،انذاروتبشیر،تبذیر،جهان آخرت،عدالت واحسان، قناعت،امربه معروف،نهی ازمنکر،ازدواج،طلاق،یتیم،مسکین،فقیر،حسد،(بخل ) ،حسادت،دروغ،دروغگویی،تزویر،تدلیس،مکر،مکّار،صادق(راستگو)،صدیق،جود،کرم،سخاوت،کریم،رحیم،رحمان،شجاع،شجاعت،رشید،رشادت،رفاقت،رفیق،کرامت،ایثار،فداکاری،مشارکت،همیاری،تعاون،اشتراک،بهتان،افترا،تهمت،غیبت،دیندار،مؤمن به اسلام،زاهد،عابد،

11- آشنایی باشهرمقدس مشهد،استان خراسان رضوی،شهرمشهد،حرم امام رضا(ع)،کتابخانه آستان قدس،موزه، تالارها ی مطالعه،کتاب،مجله،روزنامه،کتابدار ،کتابخانه،کتابهای(خطی وچاپی)،حفاظت و نگهداری قرآن های نفیس خطی وچایی،حرم امام رضا(ع)،پنجره فولادی،ضریح مبارک،خادم،کشیک، مداح،روضه خوان،زیارتنامه خوان،کفشدار،کبوترها ی حرم،نقاره خانه،نقاره چی،اشیاء باارزش قدیمی ازقبیل:سکه، فرش،شمشیر،اسلحه،ظرفهای گوناگون،مدالها ی جهان پهلوان تختی درموزه نگهداری می شود، صحن اطراف حرم،ماکت مسجدالاقصی،مأمون،هارون الرشید،مسموم کردن،دشمن اسلام ،امانت گرفتن کتاب از(کتابخانه حضرت(ع)،بازاررضا،مغازه های اطراف حرم و...ایستگاه راه آهن،مسافرت با قطار،راهروقطار،لکوموتیو،واگن،کوپه قطار،رستوران،ایستگاه های بین راه،زائرسرا ،پارک ملت،موزه و مجسمه نادرشاه افشار،دانشگاه فردوسی،دانشگاه رضوی،حوزه های علمیه،بالاخیابان،پائین خیابان،دوربست ، دروازه طلایی و...

 

 

 

 

 

مفاهیم اجتماعی

1 - خانواده، کوچکترین واحدزندگی اجتماعی راگویند،گروه نخستین (گروه اولیه )،پدر،مادر،کودک ، خواهروبرادر،(فرزندان)پسر،ودختر،خویشاوند،والدین (پدرومادر)،پدربزرگ،مادربزرگ،ولی(اولیاء)،آبا واجداد (پدرومادربزرگ ها)بابا،مامان،آقا،خانم،آقاجان،عزیز،زن،مرد،دختر،پسر،عروس،داماد،عمو،عمه،دایی (خالو)،خاله،خاله،نوه،نبیره،نتیجه

2- خانه - منزل(محل سکونت خانواده)،حیاط،فضای داخل خانه،اتاق نشیمن،اتاق پذیرایی، اتاق خواب،هال،آشپزخانه،انباری،پاسیو،راهرو،پنجره،(آقوشقا)،حیاط خلوت،حوض،باغچه،گلدان گل ، وسایل خانه،موکت، قالیچه،قالی،مبل،صندلی،میز،تلویزیون،قفسه کتاب،چوب لباسی،آیینه،ساعت،تختخواب ،گلدان رومیزی،رختخواب ،جا کفشی،کمد لباس،(گنجه)،بخاری،شومینه،کابینت،ظروف آشپزی،ظروف غذاخوری وآب خوری،ماشین لباسشویی،اجاق گاز،(اجاق پخت غذا)،یخچال،فریزر،چرخ خیاطی،کولر، پنکه

3- پدرومادرونقش آن هادرخانواده:سرپرست،مسئول تربیت ونگهداری ومراقبت،الگو،وظیفه، پرستاری ،نقش الگوی تربیتی تأثیرگذاردررفتارفرزندان،داشتن تکلیف وحق حضانت،تربیت علمی واخلاقی وهنری، ارث،ورثه،وارث،مراقب رفتارومراقب رفت وآمد.زندگی،احترام،کمک،همکاری،صحبت کردن،انتخاب دوست ورفیق برای فرزندان،آشنایان،خوشحال،غمگین،ناراحت،خسته،اتحاد،وحدت،دوست ودشمن، بیداری،آگاهی

4- مدرسه(دبستان)،مدرسه(حوزه علمی یادینی)،دانش آموز،محصل،طلبه،دانشجو،معلم،دبیر،استاد، روحانی،مجتهد،(ثقه الاسلام)،حجه الاسلام،آیت الله،آیت الله العظمی،استادمربی،استادیار،دانشیار،استادتمام ،استادممتاز،ساختمان مدرسه:حیاط ،زمین ورزش یا بازی،کلاس ها،دفتر،اتاق معاون(معاونت)ریاست، کلاس درس، تخته سیاه،میزونیمکت،(صندلی)،قفسه کتاب،صف شاگردان،زمین والیبال،بستکبال،وضو خانه،نمازخانه،کتابخانه،کارگاه،آزمایشگاه،سالن اجتماعات وامتحانات، دستشویی هاوآبخوری،سالن کلاس ها،معاون،مدیر،معلمان،دفتردار،سرایدار،خدمتگزار،شیوه کلاس داری،وظیفه نمایندگان کلاس ها،اجازه گرفتن،سلام دادن، خداحافظی با اولیاءمدرسه وهمشاگردان ، مراقبت ازوسایل خود،- شیوه نشستن درکلاسها،مراقبت ازوسایل مدرسه(کارگاه،آزمایشگاه و...)بوفه(فروشگاه مدرسه) پرچم حیاط مدرسه .نحوه ورودوخروج وحضوروغیاب دانش آموزان،تشویق،تنبیه،قبولی،مردودی،اخراجی ،کتاب،دفترمشق،دفترکلاس،کیف مدرسه،اونیفورم مدرسه،لوازم التحریر(خط کش،پاک کن،سرکن و...)

5- آشنایی باجانوران:پرنده،خزنده،چهارپا،انسان وجانوران دریایی(ماهی میگو،خرچنگ،صدف،نهنگ )،دانه خوار:(مرغ،خروس ،جوجه وسایرپرندگان مثل کبوتر ،بلبل،کبک قناری،بوقلمون،طاووس و...)علفخوار:(گاو،گوسفند،بز،شتر،اسب،الاغ ،قاطر،آهو،گوزن و...)گوشتخوار:(سگ،گربه،شیر،پلنگ،ببر،روباه،شغال،یوزپلنگ ومارو...)حیوانات(اهلی وحشی )،مفید،مضر،خطرناک،بی خطر،دریایی،خشکی،دوزیست و...همه چیزخوارمثل انسان(علفخوار،گوشتخوارو...)

6- آشنایی باطبیعت،کوه،دشت،صحرا،بیابان،دریا،ساحل،جنگل،آسمان،زمین،ابر،خورشید،ماه،ستاره وجانوران روی کره ی زمین(حشرات،پرندگان،پستانداران ،دوزیستان،انسان و...رود،رودخانه،جویبار،کوه ،پایه کوه،کوهپایه،کوهسار،کوهستان،دامنه ی کوه،قله ی کوه،دره،صخره(کمر)کوه وکمر،رشته کوه،سلسله جبال ،جبال( کوه)،سیل،سیلاب آبرفت،غار،شن،ماسه،قلوه سنگ،سنگ،تپه ،هموار(صاف)سنگلاخ ،پستی،بلندی،نا هموار،سربالایی،سرپائینی(سرازیری) شیب وبلندی ،دریا،اقیانوس،دریاچه،برکه،باتلاق،جذرومدّدریا،نسیم،باد،طوفان،موج،سد،دلتا،کانال،تنگه،ساحل دریا،بندر،اسکله(بارانداز)،پلاژ،جزیره، شبه جزیره،مجمع الجزایر ،خلیج،طوفان دریا،سونامی،جریان آب گرم،جریان آب سرد(ایاشیو،کوراشیو)،آتشفشان،موادمذاب،آب گرم،چشمه های آبگرم،آب سرد،چشمه های آب معدنی ،خاکسترآتشفشان،آبشار،چشمه،قنات،چاه قنات،مظهرقنات،استخرآب،قایق،قایق ران،ماهیگیر، (صیاد)،کشتی،لنج(اتوبوس دریایی)،کشتی جنگلی(ناو)،ناوشکن ،اژدرافکن،ناوچه زیردریایی،قایق تندرو،  کشتیرانی،ملوان،کاپیتان،ناوی،لنگرکشی،تورماهیگیری،شیلات،ماهی فرو شی،ناجی غریق،غواص،قایق نجات،پرچم سفید،پرچم سیاه،(اعلام طو فانی بو دن وخطرناک بودن دریا)،شناگر

7- گردش وتفریح درخارج شهر:گردش،تفریح،اردو،گشت وگذار،سفر،مسافرت،حرکت مسافر،توقف، راننده،مینی بوس،اتوبوس،وسیله شخصی،طبیعت خارج شهر :کوه،دشت،جنگل،صحرا،بیابان،کوهپایه،دامنه کوه،دامنه دشت،قله،کوهسار،جویبار،صخره،کوه کمر،تنگه کوه، گردش کردن،دیدن کردن،بازدیدکردن،چشمه ،رودخانه ،پل روی رودخانه،بوته،علف،نهال،درخت،علفزار( سبزه زار)میوه،گل،باغ،باغچه،رمه(گله گوسفند)،شبان(چوپان)،مزرعه،دهقان،کشاورز،قایق،قایقران،قایق سواری ،ماهی،قورباغه،اردک،غاز،کبوتر،مرغ وخروس وبوقلمون،لاک پشت،گاو،گوسفند،بز،بزغاله،بره، گوساله،گاو،اسب،کره اسب،یابو،قاطر،الاغ،مادیان ،یال اسب،رنگ اسب(سفید،سیاه،خاکستری،زرد،قرمز ،کرند،ابلق)،خانه باغ ،کلبه،کومه،روستا،قلعه،ده،دهکده،ابر،باران،آ فتاب،رنگین کمان،نورآ فتاب،دشت وروستا ،شهروروستا، دامدار،کشاورز،تراکتور،چاه آ ب،باغدار،باغبان،دشتبان،میراب،راه،جاده،راه مال رو(بزرو)،چادر-چادر نشین،ایل(عشایر)،دامپروری،کوچ کردن ،زندگی ایلی،چراگاه، مرتع،سرمایه ملی(خاک،مرتع،جنگل،کوه، صحرا،کویر،دریاو...)،خوراک،موادغذایی،شالی،شالیزار(مزرعه برنج)دریای خزر،مزارع(گندم،جو ،پنبه ،چغندرقندو...)

8-آشنایی باحیوانات،حمایت ازحیوانات ومراقبت ازحیوانات اهلی ووحشی،پرندگان:مرغ،خروس،جوجه، بلبل،قناری،طوطی،مرغ عشق،گنجشک،بوقلمون،اردک،غاز ،کبوتر،کلاغ،لک لک،درنا،حواصیل و...باغ و حش:حیوانات باغ وحش درقفس نگهداری می شوند،مثل:خرس، شیر،پلنگ،گرگ،روباه،شغال،شتر،شتردو کوهانه ،خرگوش،آهو،گوزن،جیران،مارال،میمون،فیل،زرافه،اسب،قاطر،الاغ(خر)

9- آشنایی بابازاروفروشگاههاوخریدوفروش(دادوستد)اجناس ولوازم موردنیاز،بازارسنتی(سرپوشیده )خیابان،پیاده رو، بازار،فروشگاه،پاساژ،بوتیک،فروشنده ،خریدار(مشتری)،نرخ، قیمت،بهاء،ارزان،گران ،حراج،خرید،فروش،تخفیف،یک کلام،فروش(نقد،نسیه(مدت دار)،پول،چک فروشگاه ها،نانوایی،قصابی، میوه فروشی،لباسفروش،پارچه فروشی،گلفروشی،کتابفروشی،ماهی فروشی،عطاری،بقالی،بزازی، صرافی،خرازی،سوپرمارکت،قالی فروشی،لبنیاتی،اسباب بازی فروشی ،سمساری،لوازم خانه فروشی ،داروخانه،داروی سنتی وگیاهی،صنایع دستی(قالی،قالیچه،جاجیم،پارچه بافی)،سفال فروشی،

10- آشنایی بامیوه هاوسبزیجات:گل،بوته،درخت،درخت میوه،باغ،باغبان،باغدار،پالیز،جالیز،هرس کردن بوته گل ودرخت میوه،صیفی جات،میوه جات،مرکبات: پرتقال،نارنگی،نارنج،گریپ فروت،لیموترش، لیموشیرین و...)،انبه، سیب،موز،انگور،انار،هندوانه،خربزه،خیار،گوجه فرنگی،هویج فرنگی،بادمجان ،ترب،سیب زمینی،پیاز،وسایرسبزیجات،میوه جات:گوجه،گیلاس،زردآلو،آلبالو،توت فرنگی،گلابی،هلو،شلیل،آلو،کیوی،و....

11- آشنایی بامشاغل کارمند،پیشه ور،شغل آزاد،کشاورز،دامپرور،باغدار،دامدار،کارگر،زحمتکش اداره، مغازه،خانه دار،درآمد،انتقال،خیاط،خیاطی(دوخت ودوز) رفتگر،نظافت،بهداشت،کارروزانه،رفت وآمد،پرستار،بهیار،پزشک،خدمتکار،کشت وکار(کشاورزی)،مزرعه،زارع،قالیباف،قالیبافی،محصول، موادغذایی، کارگرکارخانه،کارگاه(تراشکار)،مغازه دار،ریخته گر،حرارت دادن،کوره داغ،ذوب کردن،ماده ذوب شده،داخل دستگاه،کارخانه پارچه بافی،ریسندگی،نخ، نخ(طبیعی،مصنوعی)،بافتن پارچه، پشم،پنبه،تولیدپارچه،شهرداری،فرمانداری،بخشداری،دهیاری،معلم،مدیر،مستخدم

 

 

12- آئین های خاص عیدنوروز:عید،جشن،چهارشنبه سوری،خانه تکانی،خریدشب عید،شادمانی،خوشحالی،جشن وسرور،سوردادن(مهمانی دادن)،عیدنوروز،تحویل سال،لباس نو،خرید شیرینی ومیوه وسوروسات،خریدماهی قرمز،خوردن آش جوشواره(شب چهارشنبه سوری)کوزه شکستن،فال گوش ایستادن،به زیارت اهل قبور رفتن،دعای تحویل سال،سفره هفت سین،پای سفره هفت سین نشستن درلحظه تحویل سال،چیدن سفره هفت سین،آیینه،قرآن،تنگ ماهی قرمز،ساعت،سمنو،سیر،سکه ،سیب،سماق،سبزه،سنبل،دیدوبازدید،عیدی دادن،عیدی گرفتن،هدیه عید،سوغات عید،مسافرت،زیارت،گردش وتفریح،سیزده نوروز(روزطبیعت)،رفتن به دامن طبیعت ،انداختن سبزی سفره هفت سین دردامن طبیعت،خوردن سبزی پلوباماهی روزسیزده نوروز،پختن آش رشته،گره زدن سبزی، بزرگترها،کوچکترها

13-آشنایی با پارک(بوستان):بوته،گیاه،باغچه،گل،آداب رفتن به پارک،مراقبت ازگل وگیاه وسبزه وچمن ووسایل پارک،وسایل بازی:تاب،سرسره الاکلنگ،چرخ وفلک،بادبادک،بادکنک،استخرپارک،فواره وآبفشانها،مرغابی،گل،گلدان،درخت،باغبان،نگهبان ومراقبت ازکودکان در(هنگام راه رفتن،دویدن،بازی کردن و...)لاله زار،گلزار،چمن زارهای مصنوعی درپارکها،

14-آشنایی بازمان:شب،روز،شبانه روز،صبح،ظهر،عصر،غروب،شامگاه،شبانگاه،نیمه شبانگاه(نیمه شب) سحرگاه،بامداد،وقت طلوع،وقت غروب،نزدیک(صبح ،ظهر،شب،غروب)اندکی بعد،روزگارقدیم،مدت کوتاهی چندلحظه،به اندازه یک آب خوردن،مدتی طول کشید،نزدیک به ساعت...درراه برگشت،هنگام رفتن ،وقت مراجعت،هنگام برگشتن،سپیده صبح،سپیده سحر،پس ازساعتی،صبح زود،کلّه سحر،علی الطلوع، قدری،ساعت،دقیقه،ثانیه،یک روز،یک شب،یکبار،چندبار،چندمرتبه ،چندمرحله،نیم روز،نیم شب،نصف شب، نصف روز،هفته،ماه،فصل،سال،فصول(بهار،تابستان،پاییز(خزان)،زمستان)،چله بزرگ زمستان،چله کوچک،میزان،چله تموز،دهه(ده سال)،سده(صدسال)،هزاره(هزارسال)،قرن(صدسال)هجری قمری، میلادی،هجری شمسی،قبل ازمیلاد،عام الفیل،طفولیت،خردسالی،کودکی،نوجوانی ،جوانی،میانسالی، سالمندی(کهنسالی)،پیری(میانسالی وسالمندی)دور،نزدیک،حالا،اکنون،امسال،پارسال،سال آینده،دوره  قاجار،دوره پهلوی،دوره انقلاب اسلامی ،دوره جمهوری اسلامی

15- آب وهوا:گرما،سرما،معتدل،منطقه(قطب شمال،معتدل ومرطوب،خشک و بیابانی وکویری،منطقه استوایی(حارّه،قطب جنوب)منطقه(شرق،غرب)،منطقه نیمکره شمالی،نیمکره جنوبی،(شمال،جنوب،شرق، غرب،مرکزایران)،برف،باران،تگرگ،رگبار،سیل،طوفان،یخ زدگی،گرمازده،سرمازده،داغ،سوزان،سوز سرما، بارش برف ، کولاک، یخبندان، آفتابی، ابری، نیمه ابری، بارانی، برفی، مه آلود،مه، رعد ،برق( صاعقه)،نم نم باران،ژاله،شبنم،نسیم،گردباد،طوفان،وزش بادسرد،گردوخاک ،نسیم خنک،بادخنک،آب هوای  گرم وآب وهوای معتدل ومرطوب وآب وهوای سرد،لباس گرم(بارانی، پالتو،چکمه،جوراب،دستکش)،  چتر،ییلاق وقشلاق رفتن ،استفاده ازکولر،پنکه،بخاری،کرسی،شوفاژ،پکیچ،هواسازوغیره...

16- محیط زیست:منطقه زندگی درایران(شمال،جنوب،مرکز،شرق،غرب،شمال غربی،شمال شرقی، جنوب غربی،جنوب شرقی)،بارندگی،کشاورزی،سقف شیروانی ،سقف سفالی،شیروانی(شیب دار)،ورقه های نازک آهن،سفال،ساقه برنج،جهادسازندگی،جنگل،سقف گنبدی،روشن کردن آتش درجنگل،آتش سوزی،زباله وآشغال ،ریختن زباله،کندن پوست درختان،شکستن شاخه درختان،سوزاندن ویافروختن چوب درختان جنگل،رها کردن دام درجنگل،خریدخانه،اثاث خانه،خریدازبازار،منزل ،مغازه،خیابان،پارک، مدرسه نزدیک،دور،محله،منطقه،بازار،کالا،فروشنده،محصولات،خریدوفروش،درمانگاه،مسجد، مهمانخانه،هتل،همسایه،قوم وخویش،دوست وآشنا،هم ولایتی،همزبان،هم نژاد،(سیاه،سفید،سرخ،زرد)،هم وطن،نژادهای آریایی:مادها،پارس ها،که شامل:کرد،لر،فارس،ترک،بلوچ،گیلک،مازندرانی و...

17 -آشنایی بامیهن اسلامی ایران:وطن،میهن،کشور،ملت،مردم،مردمی(ملّی)،امت اسلامی،جامعه جهانی، قشر،صنف،توده،گروه،طایفه،انبوه مردم،جمعیّت،دولت ،رهبر،حکومت،رئیس جمهور،مقام معظم رهبری ،قوه قانون گزاری،قوه اجرایی،قوه قضایی،ایران،نقشه ایران،شمال،جنوب،شرق،غرب،مقصد،مبداء،استان ،شهرستان،استاندار،فرماندار،بخش،بخشدار، شهر، شهردار،ده،دهیار،دهکده،روستایاقلعه،جاده،(راه  ،شاهراه،بزرگراه،جاده آسفالته،جاده خاکی)،راه هوایی،راه آهن،راه زیرزمینی،(مترو)راه دریایی، کشتیرانی،مرکزکشور(پایتخت)،منطقه،حوزه،ناحیه،کشورهای همسایه ایران(ترکمنستان،آذربایجان، ارمنستان،ترکیه،عراق ،کویت،پاکستان،افغانستان)

18 – آشنایی باآسمان(فضا):آسمان،خورشید،ماه،ستاره،شب وروز،تاریکی،روشنایی،ابری،آ فتابی،بامداد، غروب،طلوع،مغرب،مشرق، شمال،جنوب،هلال،تربیع،بدر ،محاق،آسمان آبی،کهکشان،کهکشان راه شیری ،ستاره شب،ستاره صبح،قمردرعقرب،(صورت فلکی)،ستاره درخشان،ستاره ناهید،چشمک زدن،و سوسوی ستاره ،اقمارمنظومه شمسی(عطارد،زهره،زمین،مریخ،مشتری،زحل،اورانوس،نپتون،پلوتون و...)،دب اکبر،دب اصغر،عقدثریا(خوشه پروین)

19-وسایل ارتباطی،برای انتقال(ارسال)پیام:صدا،ایماواشاره،دادزدن،آتش روشن کردن،دودراه انداختن، علامت گذاری باسنگ ورنگ،نور،استفاده ازنور(چراغ قوه ،چراغ دستی،چراغ ماشین،تابش نورآفتاب بوسیله آیینه،پیغام دادن،نامه فرستادن،قاصدفرستادن،تلفن:تگلراف،بی سیم،موبایل،نشانه گذاری رمزی، سیگنالهای رمزی بصورت صوتی،آژیری،آهنگی،رنگی،شکلی(تصویری)،رادیو،تلویزیون،ماهواره، کامپیوتر(رایانه)،اینترنت،فیس بوک وتوئیترو...صدای آژیرحمله هوایی ،آژیرآمبولانس،اعلام خطر(آژیر )،سونامی وماشین آتش نشانی و...

20- قانون،اطاعت ازقانون،نظم وترتیب،پلیس،پلیس(راهنمایی ورانندگی،انتظامی)،همیارپلییس،پلیس مدرسه،پاسگاه نیروی انتظامی،نگهبانی، مقررات رانندگی ،علائم راهنمایی،حفظ نظم انتظام دادن به عبورو مروراتومبیل ها،پیاده رو،عبورازخط عابرپیاده،عبورازخیابان،خط سفید،محل خط کشی عبورعابرپیاده، شلوغی خیابان،خیابان،پیاده رو،سه راه،چهارراه،عبوردوطرفه،عبوریکطرفه،میدان،فلکه،مجسمه،عبور آزاد،عبورممنوع،توقف آزاد،توقف ممنوع،چراغ راهنما(سبز، زرد،قرمز)،چراغ احتیاط (چشمک زن)، محل عبوردوچرخه،محل عبورموتورسیکلت،محل عبوردانش آموز،عبورعابرپیاده ممنوع،عبوردوچرخه ممنوع،ایستگاه (اتوبوس وتاکسی)،ایست،بوق زدن ممنوع(بیمارستان)،پارک،پارکینگ،پارکبان،جریمه، انتقال وسیله به پارکینگ،گواهینامه،کمربند،کلاه ایمنی برای راننده موتورسیکلت،وسایل نقلیه:(دوچرخه، موتورسیکلت،سه چرخ،وانت بار،اتومبیل،مینی بوس،تاکسی،اتوبوس)،وسایل حمل ونقل وانت:کامیونت، کامیون،تریلی ،دورزدن ممنوع،گردش به چپ ممنوع،وسایل نقلیه دیگر،قطارشهری(مترو)تراموا،منوریل، اتوبوس برقی،قایق،لنج(اتوبوس دریایی)کشتی مسافربری،هلیکوپتر ،هواپیما،وسایل تفریحی:اسکی،بالن ،کایت،سورتمه،کالسکه،درشکه،گاری و...اسب سواری واستفاده ازچهارپایان(الاغ،قاطر،شتر،گاومیش وگوزن و...

 

 

 

 

خانواده  و اعضای آن و چگو نگی همکاری اعضاء خا نواده با هم ووظایف هر کدام :

1 خانواده:پدر– مادر– کودک – اولاد– فرزند – پسر– دختر– والدین – پدربزرگ- مادربزرگ- ولی – اولیا – عمو– عمه – دایی – خاله – آباءاجدادبابا– مامان– عزیز

2 – خداومهربانی اونسبت به همه جانوران و طبیعت وانسان:

خدا، الله ، دادار–پروردگار– جان آفرین–جهان آفرین- حق- مهربان،مهربانی – جانور،جانوران (پرنده،خزنده ،چهارپا، دوبال)

اهلی – وحشی – دوزیست – بی خطر، خطرناک- مفید،گاو، گوسفند،بز، بره،بزغاله ، گوساله

3 – پدرومادرونقش آنها درخانواده، مهربانی مادر :

مسئول – مسئولیت – وظیفه- نقش- تآثیر– حق- حقوق: وظیفه فرزندان – تکلیف – سرپرستی – حضانت -  تربیب – ارث – ورثه-

مراقبت – ایاب وذهاب- رفت وآمد

4 – ایجادعلاقه به محیط کلاس وشیوه نشستن:اجازه گرفتن-سلام-خداحافظی-دوستان-همکلاسی-معلم،مراقبت ازوسایل شخصی،مدرسه–کلاس- دفتر-کارگاه–آزمایشگاه-کتابخانه-آبدارخانه-مدیر-معاون(ناظم)دفتردار–خدمتگزار-سرایدار-بوفه معلم–سرپرست-امتحان–درس–ورزش–زمین بازی –پرچم–صف-ورود–خروج–حضوروغیاب–قبولی–مردودی–تنبیه–تشویق-اخراج،نماینده-کتاب–دفترمشق–دفترکلاس-آبخوری–تخته سیاه

5 –آشنایی باپارک:وسایل بازی–آداب پارک رفتن–آداب حضوردرپارک-مراقبت ازخودوگلهای پارک و،پارک– بوستان–باغبان-نگهبان ،رفتاردرپارک-مراقبت ازگلها–استخر-آبخوری–وسایل بازی کودک–سرسره–تاب،چرخ وفلک–الاکلنگ–بادبادک-بادکنک–چمن-گل-درخت–باغچه

6 -تفریح کناررودخانه وفضاهای خارج شهر–حیوانات– مراقبتهای خاص ازشهر–روشن کردن آتش وخاموش کردن آتش:رود-رودخانه–جویبار،قایق–قایقران– قایق سواری-ماهی– قورباغه-اردک-غاز-لاک پشت-اسب–گاو–گوساله-کره اسب–یابو–مادیان-یال اسب–رنگ اسب(سفید- سیاه–زرد-کرنر–ابلق)کوه-قله-دامنه-کوهپایه-صخره–دشت-صحرا-بیابان-کلبه-خانه روستایی–ده-قلعه–جنگل-دهکده–ابر-باران-آفتاب-تابش آفتاب،سگ-روباه-شغال-شهر-روستا-کشاورز-دامدار-دهقان-باغبان-چوپان(شبان)،دشتبان–میراب

7 -علاقمندی به حیوانات-مراقبت درباغ وحش ازخود-باغ وحش-حیوانات-نگهبان-اهلی-وحشی-قفس حیوانات-خرس-شیر-شتر-پلنگ-خرگوش،گرگ-آهو-گوزن-جیران-ماران-میمون-روباه-شغال-فیل-طوطی-درنا-لک لک-شتردوکوهانه،اسب،قاطر،خر(الاغ)

8-  بازار،مشاغل،خرید وفروش،چگونگی خرید،بازارهای سنتی وجدید:خیابان،پیاده رو،بازار،فروشگاه، شغل خرید،فروش نرخ،قیمت،بها،ارزان،گران،حراج،خرید، فروش،چانه زنی، نانوایی،میوه فروشی،لباس فروشی،گل فروشی،کتاب فروشی،پارچه فروشی،ماهی فروشی،عطاری،بقالی،بزازی،سوپرمارکت،لبنیاتی،اسباب بازی فروشی

9-میوه هاوطعم ومزه ورنگ وبووعطرمیوه ها:بوته،درخت ،گل،میوه،باغ،مزرعه،پالیز،جالیز،هرس کردن بوته گل ودرخت میوه، صیفی جات،میوه جات،مرکبات،سیب،پرتقال،موز،انگور،خربزه،هندوانه،گوجه،گیلاس،زردآلو،آلبالو،نارنگی،لیموشیرین،توت فرنگی،خیار،انبه،گلابی،هلو،شلیل،آلو، کیوی

10-عیدنوروز،آئین های خاص آن،هفت سین،مفهوم سال نو،دیدوبازدید:نوروز،عید،عیدنوروز،تحویل سال،دعای تحویل سال،هفت سین،پدربزرگ ومادربزرگ،اعضای خانواده،عیدی،شیرینی،میوه آیینه،قرآن،تنگ ماهی،ساعت،سمنو،سیر،سکه،سرکه،سیب،سماق،سبزه،سنبل،دید،بازدید،بزرگتر،عیدی،سوغات عید،مسافرت،زیارت،گردش وتفریح

11-مسجد،قرآن،فرقان،قرائت قرآن،تجوید،ترتیل،تواشیح و..،آیه،سوره،جزء،حزب،مکّی،مدنی،قصص قرآن،پیامبر،نبی،رسول، پیغمبر،رحمانی،شیطانی،برائت،نماز،وضو،نمازجماعت،سجده،ساجد،مسجد،مکبّر،پیش نماز،جانماز،جاکفشی،قرآن،پرده،مناره،گلدسته،محراب،سجاده،منبر،مهر،جاه مهری،صف نماز،اذان،اقامه، تکبیرقیام،قامت بستن،رکوع،قنوت،سجود،قبله،اذان،وقت نماز(صبح،ظهر،عصر،مغرب،عشا)حمد،سوره،تشهد،سلام

12-رسالت:بعثت،مبعث،هجرت،مکه،مدینه،بیت المقدس،مسجد،بیت ا..الحرام،مسجداقصی،حرم،حرم امن،حرم ائمه،معصوم،معصوم زاده،غزوه،بیعت،منا فق،خدعه،اصول دین(توحید،نبوت،معاد،جمره،رجم،احرا،مسلم،مسلمان،مسلم سنی،مسلم شیعی،حج،زیارت حج(مناسک حج)،حج تمتع،حج عمره مفرده،قربانی،صفا،مروه

13-امامت:اصول مذهب(عدالت،امامت)علی بن ابیطالب وفرزندان(ع)،خلافت،فاجعه کربلا،شهادت،امام،شیعه،شیعیان،فرق شیعی،فقاهت،مهدودیت،ولایتعهدحضرت علی بن الموسی(ع)امام رضا،فقیه،ولایت فقیه،زیارت عتبات عالیات،مذهب جعفری

14-روزه:افطار،مبطلات روزه(خوردن،آشامیدن،مسافرت،سرزیرآب فروبردن..)سحری خوردن،اذان صبح،اذان،مغرب،شبهای قدر،ماه رمضان،روزقدس،عیدفطر،زکات فطر(فطریه)و...

15- آشنایی با زمان:ساعت.دقیقه.ثانیه. صبح. ظهر.عصر. بامداد.غروب.طلوع. شبانگاه. سحر گاه. شامگاه. نیمه شبانگاه. یلدا.یک روز.یک شب.نصف روز.نصف شب.شبانه روز.هفته.ماه.فصل.سال.فصول(بهار.تابستان.پاییز.زمستان)چله بزرگ زمستان.چله کوچک زمستان.چله تموز.خزان.آب وهوا.باد.آفتاب.گرما.سرما.برف.باران.تگرگ.رگبار.سیل.طوفان.یخ زدگی.تخریب.گرمازده.سرمازده.داغ سوزاننده.سوزسرما.بارش برف یخبندان.کوچ پرندگان.پیلاق.قشلاق.بخاری.کولر.مراقبت ازخود.آفتابی.نیمه ابری.ابرناکی.رعد.برق.بارش.سبزه.لاش.ته لاش

( جمع آوری میوه وصیفی جات)کاشت.داشت.برداشت درو.آبیاری.ریزش برگ درختان.پوشش مناسب.جوراب.دستکش.کلاه.چکمه.پالتو.بارانی.گرمکن.کفش زمستانی

16-آشنایی با طبیعت:زمین.کوه.دشت.دریا.خشکی.صحرا.بیابان.جلگه.دامنه.تپه.کوهپایه.کوه صخره.کوه دره.دره.صخره.دامنه کوه.قله کوه.ساحل.بندر.اسکله.پلاژ.جزیره.شبه جزیره.تپه ماهور.موج.امواج.طوفان.سونامی.جریان آب گرم.جریان آب سرد(ایاشیو.کوراشیو)آتشفشان.بلندی.پستی صاف وهموار.سربالایی.سرازیری.جنگل.جذرومد.قایق.قایق ران.ماهیگیر(صیاد).کشتی.لنج(اتوبوس دریایی).ناو.ناوشکن.اژدرافکن.زیردریایی.قایق تندروایرانی. کشتیرانی.شنا.ماهی.شیلات.موجودات دریایی.ناجی غریق.طوفانی بودن دریا.نسیم باد.طوفانی.پرچم سفید.پرچم سیاه

17-آسمان(فضا):خورشید.ماه.ستاره.شب وروز.بامداد.غروب.طلوع.هلال.تربیع.بدر.محاق.دب اکبر.دب اصغر.خوشه پروین(عقدثریا)عطارد.زهره.زمین.مریخ. مشتری.زحل.اورانوس.نپتون.پلوتون.اقمار.سوسوی ستاره.چشمک زدن ستاره.ستاره درخشان.راه شیری.کهکشان.ستاره صبح.قمردرعقرب

18- قانون.نظم وترتیب:پلیس.پلیس راهنمایی ورانندگی.عبور.عابر.پیاده.سواره.محل عبورعابرپیاده.محل عبوردوچرخه وموتور.محل عبوراتومبیل.محل عبور تاکسی واتوبوس.چراغ راهنما(سبز.زرد.قرمز).چراغ چشمک زن.پارک.پارکینگ.پارکبان.جریمه.انتقال وسیله به پارکینگ.باسرعت رفتن.سبقت گرفتن.راه بندان کردن.سرعت.حق تقدم.رعایت حق تقدم.گردش به راست.گردش به چپ.خیابان.پیاده رو.سه راه.چهارراه.دوطرفه.یک طرفه.میدان.فلکه.مجسّمه.عبورآزاد.عبور ممنوع.توقف.آزاد.توقف ممنوع.گردش به چپ ممنوع.خط کشی وسط خیابان.خط سفیدممتد.خط سفیدمقطع.خط کشی محل عبور.عابرپیاده.چراغ عبورعابرپیاده.دوچرخه.موتورسیکلت.سه چرخ.وانت باری.گاری.کامیونت.کامیون.ده چرخ.تریلی.

19-وسایل ارتباطی:دادن پیام.صدا.ایمااشاره.دادزدن.آتش روشن کردن.دودراه انداختن.علامت گذاری.نور(چراغ قوه.چراغ دستی.چراغ ماشین..)پیغام دادن.نامه فرستادن.قاصدفرستادن.نشانه گذاری رمزی(سیگنالهای رمزی.بصورت صوتی.آژیری.آهنگی.رنگی.شکلی)رادیو.تلویزیون.بی سیم.اینترنت.ماهواره و..

20-وسایل رفت وآمد(ایاب وذهاب).چهارپایان(الاغ.اسب.قاطر.شتر.گاو.گوزن).وسیله ی سورتمه.گاری.کالسکه.درشکه.دوچرخه.موتورسیکلت.تاکسی.اتومبیل.تاکسی سرویس.مینی بوس.اتوبوس.هواپیما.قطار.قطارشهری(مترو).تراموا.منوریل.اتوبوس برقی.قایق.لنج.(اتوبوس سواری).کشتی مسافربری.هلیکوپتر.بالن.کایت.اسکی

 

نشریه دیواری(ماهنامه مدرسه)یاروزنامه دیواری:

 

نشریه دیواری(ماهنامه مدرسه)یاروزنامه دیواری: یک رسانه آموزشی است که برای ارتقاء سطح اطلاعات.معلومات عمومی وتخصصی سیاسی ادبی.هنری.بهداشتی.تاریخی واجتماعی دانش آموزان تهیه وتنظیم می گردد.واین یک فعالیت فردی ویا گروهی(دسته جمعی)است که هدف آن اجتماعی شدن دانش آموزان مدرسه وترغیب وتشویق آنان به انجام فعالیت هاوتلاش وکاردسته جمعی است.

تعریف:فعالیتی هدفدارکه به وسیله گروهی ازدانش آموزان یک کلاس ویامدرسه وباراهنمایی معلم ویا مربی پرورشی وباتوجه به مناسبتهای خاص ودررابطه با موضوعی معین ومعلوم انجام

می گیرد.

هدف:مطالعه نشریه دیواری ضمن اینکه دانش آموزان رابه فعالیتها ی جمعی و گروهی تشویق می نماید و موجب  همکاری  بین انان می شود  دانش وبینش  انان  در ومسایل ومو ضوعهای

گوناگون گسترش می دهند وهدف از نشریه دلواری آگاهی بیشتر دانش آموز می باشد.که باید محتوایی درخورفهم دانش آموزان تهیه وتنظیم گردد.وهمچنین بااستفاده ازمطالب مناسب وتصاویرمربوط ونمودارونقشه وسرگرمی بطرزجالبی برای جلب توجه هرچه بیشتردانش آموزان تهیه گردد که موجب انگیزش وافزایش علاقه آنان به مطالعه کتاب وبطورکلی موجب افزایش سطح آگاهی آنان گردد.

محتوا:درتهیه نشریه دیواری بایدبه طورعام وبه تمام جنبه های دانش آموزان درحدامکان توجه شودوبطورخاص تأکیدبیشتربرروی مناسبتهاورساندن پیام آن روز هفته وماه وسال باشد.

باخط خوانا(نسخ ویا نستعلیق)نوشته شود.وبه دامنه ی سنی(گروههای سنی)توجه شود.

طراحی نشریه دیواری:تهیه طرح کلی بایدمتناسب باروزوهفته ویاماه تحصیلی ویافصول سال باشد(طراحی مطالب همانندستون بندی روزنامه تنظیم گردد.)

اندازه وقطع نشریه دیواری:بایدمتناسب باپایه وسال تحصیل ومیزان تحصیلات ومعلومات واطلاعات وجنس دانش آموزان وحجم محتوای مطالب متناسب باحد متوسط توان دانسته های شاگردان

تهیه وتنظیم گردد.اندازه ی نشریه دیواری به طورمعمول درقطع50×70یا60×90یا75×100 سانتیمترتهیه گردد.

محل نصب نشریه دیواری:محل نصب بایدمکان وجایی مناسب باشدکه نشریه به طورکامل درمعرض دیدگان دانش آموزان باشدوطوری نصب شودکه آنان به راحتی بتوانندمطالب آن رابخوانندمحل نصب بایددارای نورودمای کافی باشدوازتأثیرمستقیم بادوباران ونورآفتاب محفوظ باشد.

ارزشیابی نشریه دیواری:باتوجه به محتوا.تنوع موضوع.نحوه برقراری ارتباط وتفهیم مطالب موردارزیابی قرارگیرد.

طرحA

یادداشت سردبیر:

 

عنوان

اخباروگزارشات مدرسه:

 

بوم شناسی(شهر-استان کشور):

 

بیماری:

 

معرفی رشته های تحصیلی یاورزشی:

 

نکته ها:

 

برنامه :

 

چیستان(معما):

 

عکس مناسب

توضیحات:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


جدول:

 

معرفی علماودانشمندان وشعرا:

 

تهیه کننده:

مربوط به درس:

امورتربیتی وفرهنگی مرکزتربیت معلم علامه طباطبایی

 

 

سرمقاله:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


طرحB

 

یادداشت سردبیر:

 

برنامه :

 

سرمقاله:

 

عکس مناسب

 

عنوان

اخباروگزارشات مدرسه:

 

بوم شناسی(شهر-استان کشور):

 

بیماری:

 

معرفی رشته های تحصیلی یاورزشی:

 

نکته ها:

 

معرفی علماودانشمندان وشعرا:

 

 

 

 

 

توضیح مناسب:

 

تهیه کننده:

 

درس:

 

امورفرهنگی مرکزتربیت معلم علامه طباطبایی سبزوار

 

 

برنامه :

 

تهیه کننده:

 

درس:

 

امورفرهنگی مرکزتربیت معلم علامه طباطبایی سبزوار

 

 

اخباروگزارشات مدرسه:

 

بوم شناسی(شهر-استان کشور):

 

بیماری:

 

معرفی رشته های تحصیلی یاورزشی:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نمونه هایی ازآرایش محل اجزای روزنامه دیواری(Layout)

موضوعات مربوط به عنوان نشریه دیواری(روزنامه دیواری مدرسه)

1-اسلام 2- قرآن 3-سنت پیامبراکرم(ص)4-یعثت پیامبراکرم(ص) 5-حضرت علی بن ابیطالب(ع)6-خلافت حضرت علی(ع)7-حضرت خدیجه(ع)بانوی بزرگ اسلام(ام المومنین)

8-حضرت فاطمه سلا م الله یاورحضرت علی(ع) وحضرت زینب(ع)9-نقش مکه بعدازبعثت تاهجرت پیا مبراکرم(ص)10-نقش مدینه بعدازهجرت پیامبراکرم(ص)11-اصحاب پیامبربعدازرحلت پیامبراکرم(ص)12-امام حسن(ع)13-امام حسین(ع)14-قیامهای بعداز شهادت حضرت اباعبداله الحسین(ع)15-امام محمدباقر(ع)16-امام جعفرصادق(ع)17-حضرت باب الحوائج امام موسی کاظم(ع)18-امام رضا(ع)19-امام عصر حضرت بقیه ا.. اعظم حجت ابن الحسن ارواحناله الفدا20-سلمان فارسی21-حضرت ابراهیم(ع)22-حضرت موسی(ع)23-حضرت عیسی(ع)

24-انقلاب اسلامی ایران25-حضرت امام خمینی رضوان ا..تعالی علیه26-مقام معظم رهبری دامت برکاته27-روزدانشجو28-عیدسعیدقربان29-عیدسعیدغدیرخم30-اهمیت تاسوعاوعاشورادرقیام ملت ایران درتاریخ معاصر 31-نقش امیرکبیردرتحولات اجتماعی وسیاسی ایران32-اربعین حسینی ونقش آن درقیامهای شیعیان جهان33-ایام ا...فجرانقلاب اسلامی ایران

34-روزامورتربیتی(پرورشی)درایران8اسفند.روزملی شدن صنعت نفت ایران35-شکست حمله ی نظامی آمریکابه ایران صحرای طبس1359.2.5شمسی36-شهادت استاد مطهری (روزمعلم1358.2.12) 37-فتح خرمشهر(عملیات بیت المقدس1361.3.3) 38-شب قدردردیدگاه اسلام39-نقش اقتصادی عیدسعیدفطردرجوامع اسلامی(فقرزدایی)

 

 

کاروفعالیت مربوط به درس فعالیتهای پرورشی(نکات اصلی)

1-گزارش فعالیتهای پرورشی مدرسه محل تدریس(محل اشتغال)خوددرسال تحصیلی91-90 (تاپایان اسفند90)

2-تهیه ی نشریه(روزنامه دیواری مدرسه) براساس عناوین پیشنهادی تاپایان فروردین1391

3-تهیه وتنظیم گزارش اردوی یک روزه دانش آموزان مدرسه محل کارخودتاپایان هفته دوم اردیبهشت ماه1391

4-تهیه وتنظیم نکات مثبت ومنفی یک آیین کهن(باستانی)ایرانیان درزندگی مردم ایران (نوروز.شب یلدا.مهرگان وچهارشنبه سوری.سیزده بدر.جشن سده و...) تاپایان اردیبهشت ماه1391

(نکات فرعی)

ازمواردزیردوموردرابه دلخواه انتخاب ومقاله ای تهیه وتنظیم نمائید(حداکثر8صفحه)تاپایان اردیبهشت ماه1391تحویل دهید.

الف-پردارش کتاب کودک وطراحی یک نمایش(نوشتن سناریوعلمی)

انتخاب یک کتاب داستان کودک-مطالعه دقیق-شناخت مفاهیم-اصول قواعدوقوانین موضوع داستان کودک تحلیل آموزشی:تعیین اهداف کلی.اهداف رفتاری.اهداف جزیی(تعیین سطوح هدفهادرحوزه شناختی.عاطفی.مهارتی)

شیوه های ارائه موضوع به کودک.کارافزارهای آموزشی.فعالیتهای معلم وشاگرد.نتیجه گیری

بررسی تأثیرداستان برابعادشخصیتی کودک

ب- وظایف مهم والدین درتربیت اجتماعی فرزندان(دختروپسر)

ج-تهیه وتنظیم تعداد20فقره تربیتی(سخن کوتاه) درباره مسایل اجتماعی وبیان زمینه وعلل سخنان باذکرمنابع ومآخذ

د-طرح 10فقره مشکلات تربیتی وآسیب شناسی وارائه راه حل عملی برای رفع مشکلات بااستفاده ازتجارب خودومربیان تعلیم وتربیت مشهورجهان(جان دیویی ماریا مونته سوری.کارال راجرز .پستالوزی.فروبل وسایرعلمای روانشناسی واجتماعی ومذهبی و...)

حواس پرتی(سربه هوا)نداشتن تمرکزحواس درکلاس.خواب آلودگی(چرتی)خستگی.خسته بودن.ترس ازمعلم.بیقراری.داشتن اضطراب واسترس.ناسازگاری عاطفی واجتماعی.دوساله بودن(مردودی) فرارازمدرسه.بی نظم بودن.غیبت زیاد.انجام ندادن تکالیف درسی(تنبلی درنوشتن)مشق.انشاء.املاء.تقلب دزدی نوشت افزارشاگردان کلاس.دزدی خوراکی.دزدی لباس.غایب بودن(عدم حضوردر مدرسه به طورمکرر)فحاشی به همشاگردی.دعوا.پرخاشگری.حمله پاره کردن کتب همشاگردان.برهم زدن نظم کلاس خروج بیش ازحدازکلاس.خبرکشی.دروغگویی.تمارض.بی علاقگی به کلاس ویادگیری.ناخن خواری.مکیدن انگشت وجویدن مدادو...

 

 

 

مفاهیم ارزشی(اخلاقی)ونگرشی:

1_خانواده واعضای آن وچگونگی همکاری اعضای خانواده باهم ووظایف هریک

2_خداومهربانی اونسبت به همه جانوران وطبیعت انسان

3_پدر ومادرونقش آنهادرخانواده مهربانی مادر

4_ایجادعلاقه به محیط کلاس نحوه نشستن،اجازه گرفتن،سلام وخداحافظی بادوستان همکلاسی ومعلم، مواظبت ازوسایل شخصی

5_آشنایی باپارک ووسایل بازی،آداب پارک رفتن مراقبت ازخودوگلهای پارک

6_تفریح کناررودخانه وفضاهای خارج ازشهر،حیوانات،مراقبتهای خاص ازشهر،آتش روشن کردن وخاموش کردن آن

7_علاقه مندی به حیوانات،مراقبت درباغ وحش ازخود

8_بازارمشاغل،خریدوفروش،چگونگی خرید،بازارهای سنتی وجدید

9_میوه هاوطعم ومزه ورنگ وبوی هریک

10_عید نوروز وآئین های خاص آن،هفت سین،مفهوم سال نو،دیدوبازدید

11_دریاوویژگیهای آن قایقرانی،تفریح وشنادردریا وموجودات دریایی

12_زمستان وویژگیهای آن،برف بازی،آدم برفی وبازیهای زمستانی

13_مادربزرگ ومهربانی اووداستانهای مادربزرگ

14_کاردرخانه،همکاری باوالدین،آشپزخانه،وسایل آشپزخانه

15_سفر،فوایدسفر،خاطره نوشتن درسفر

16_نظافت وبهداشت شخصی وعمومی

17_ رعایت ادب،مهربانی،سلام کردن

18_قرآن کتاب آسمانی،ایجادعلاقه به مسجد،نمازجماعت،بخشهای مختلف مسجد(مناره،گلدسته،محراب سجاده

19_عیدمبعث،زندگی پیامبر(ص)زندگی حضرت علی(ع)

20_دعا،نمازجمعه،اماکن مذهبی،(مکه بیت المقدس،حرم ائمه ومعصوم زاده ها

21_دهه فجر،پیروزی انقلاب،جشن پیروزی

22_ایران ومردم ایران

23_سپاس ازمعلم

1_مفاهیم اجتماعی(خانه خیابان_مغازه ها،میدانها،عبورومرورومدرسه)

2_آشنایی بامحیط مدرسه،ناظم(معاون)دوستان،معلم،بخشهای مدرسه،آداب ورودبه کلاس و..

3_آشنایی بافصول(بهار،تابستان،پاییز،زمستان)ورودبه مدرسه وتغییرطبیعت درپاییزوبرگ ریزان

4_آشنایی بافضای روستاوزندگی روستایی،حیوانات روستا،خانه ها،نحوه زندگی وکاردرروستا،وبچه های روستایی

5_آشنایی بامشاغل روستایی مثل دامپروری کشاورزی ونقشهای آنها درزندگی بشر

6_آشنایی باتغییرطبیعت درنوروز

7_آشنایی باعناصرطبیعی چون باد،آب،آفتاب،باران،برف

8_آشنایی بارنگها(آبی،سبز،زرد،قرمز،سفیدوسیاه و...)

9_آشنایی بامیوه هاوتأثیرآن درسلامت وبهداشت افراد،ماههای سال ومیوه های هرماه وهرفصل

10_آشنایی با پرندگان وتأثیرآن هادرتغذیه انسان

11_آشنایی بانوشت افزارووسایل بازی کودکان انواع بازی وانواع ورزش ها

12_آشنایی باحواس واعضای بدن

13_آشنایی باجانوران ومحل زندگی هریک،(کوه،جنگل.دشت ودریا)

14_آشنایی باچگونگی پروازپرندگان انسانها به وسیله هواپیما

15آشنایی باآسمان(فضا)ستاره،خورشید،شب وروز،مهتاب،سایه

16_آشنایی باپارک وپرورش گل

17_چراغ راهنمایی،قانون،پلیس.عبورومرور

18_آشنایی بانظم وترتیب درانجام وظایف وکارهای روزانه

 

 

آموزش مفاهیم اجتماعی

 

دکتررخشنده حمیدی علوم اجتماعی راعبارت از گفتگودرباره زندگی وفعالیت انسان دراجتماعات تعریف کرده واضافه می کند که علوم اجتماعی

 پایه های اصلی تعلیمات اجتماعی یاآموزش اجتماعی می باشد به طورکلی می توان گفت که علوم اجتماعی از انسان وروابط اوباجهان وجامعه سخن

 می گویدوبه تعیین وبررسی رویدادهای مختلف زندگی گروهی انسان وسنن الهی حاکم برآن می پردازدبنابراین چگونگی تفکیک جوامع محیط زندگی انسانها وطرزرفتاروسلوک افراد با یکدیگرموضوع درس علوم اجتماعی است پس علوم اجتماعی به علومی اطلاق می شودکه ازروابط مابین افرادواعمال جمعی انسانها  ورابطه آنهابامحیط مادی صحبت می کندعلوم اجتماعی به دوبخش خصوصی وعمومی تقسیم می شود

1-علوم اجتماعی عمومی شامل:تاریخ ،جغرافیا،جامعه شناسی، مردم شناسی وروانشناسی می شود

 2-علوم اجتماعی خصوصی ازقبیل:اقتصاد،سیاست،حقوق و....می شود.

علم تاریخ ازمطالعه واقعی زندگی اجتماعی بشردرسیرمراحلی که طی کرده سخن می گوید مردم شناسی به مطالعه زندگی انسانها درجوامع ابتدائی

می پردازند وتکامل طبیعی وارزشهای قومی جوامع دورافتاده رابررسی می کند.علم اقتصاد درباره قوانین مادی وچگونگی توزیع سرمایه بحث کرده وفعالیتهای مربوط به تولید وتوزیع ومصرف کالاها وخدمات راشرح می دهدعلم سیاست این علم قسمتی ازروابط انسانی که به حاکمیت مربوط است بررسی می کند ودرجامعه اسلامی سلسله مراتب راازحاکمیت الله تا حکومت اسلامی بررسی می کند تاریخ،علم تاریخ بخشی ازدانش بشراست که هدف آن تشریح وگزارش وگفتگودرباره حقایق مطلق وحوادثی است که درگذشته رخ داده است ومورخ تلاش می کند حوادث اتفاقیه رابرای خواننده تشریح وتفهیم نماید.

لذا1-اطلاعات راجمع می کندو2-مدلهاو حقایق راباهم مقایسه می کند3- به آزمایش ودسته بندی تئوریها می پردازد4-ونتیجه گیری می کنددرجغرافیا تحصیل اطلاعات ازوضع زمین موردبررسی است زمینی که بشر نقاط مختلف آن راتحت عناوین گوناگون موردبهره برداری قرارداده است وعلوم وابسته جغرافی  شامل :جغرافیای طبیعی وانسانی واقتصادی می باشد

 برنامه درسی :هدف یک برنامه درسی عبارت است ازایجادوتغییردررفتارفراگیرمشروط به تجربه ومهمترین عوامل آن عبارتند از1-جامعه2-ارزشهای رایج جامعه3-نیازهای یادگیرنده(فراگیر)4-روانشناسی یادگیری5-مواددرسی

1-جامعه:وضع موجوددرجامعه درتعیین هدفهای موضوعهای درسی سهم بسزایی دارد.زیراتحولات وتغییرات دائمی که درجامعه رخ می دهدیک عده مشاغل جدید به وجودمی آوردویک عده مشاغل ازبین می رودتغییرات سیاسی که رخ می دهدتأثیر مستقیم درتعیین هدفهای موردنظرداردکه باید درتعیین هدفهامدنظرباشد.

2-ارزشهای رایج جامعه:درهرجامعه ارزشهایی مورد قبول اکثریت مردم است ونظامی برآن حکومت می کندهدفهای درسی بایدطوری انتخاب شوندکه باآن مغایرتی نداشته باشند

 3-نیازهای یادگیرنده: درتعیین هدفهاعلاوه برنیازهای جامعه باید به نیازهای فراگیرنیزتوجه شوددرغیراین صورت سرمایه گذاری برای نسل جدیدمقرون به صرفه نخواهدبودوعوامل وشرایط محیط فراگیرقدرت یادگیری واستعدادهای اورادرتعیین هدفها بایدموردتوجه قرارداد

4-روانشناسی یادگیری:چون اهداف دروس برای ایجاد تغییردررفتارفراگیرتعیین می شودبنابراین بایدبااصول یادگیری مطابقت داشته باشد.وزمان لازم برای ایجادتغییرات مورد نظرواینکه تاچه اندازه ازفراگیران باید انتظارداشت مشخص می شود

 5-ماده درسی:یکی دیگرازعواملی که درتعیین هدفهاتأثیرداردماده درسی است یافته هاواطلاعات جدیدماده درسی بایددرتعیین هدفهای آن دخالت داشته باشددرغیراین صورت هدفهابااطلاعات جدید مطابقت نخواهد داشت.

هدفهای کلی آموزش علوم اجتماعی آشناکردن فراگیران باکیفیت زندگی اجتماعی وروابط فردی گرایش مردم درجامعه شناخت ارزشهای اسلامی حاکم برآن روابط ونیزآشنایی مقدماتی باتاریخ گذشته تحولات معاصرمیهن اسلامی کسب تصورات اولیه ازجغرافی جمهوری اسلامی ایران وجهان میباشد

برای رسیدن به این اهداف فراگیران بایدبامواردزیرآشناشوند

 1- بامصادیق جامعه ازخانواده تاامت اسلامی وجامعه جهانی اسلامی آشناشوند

.2-ارزشهاوروشهای اصول زندگی اجتماعی اسلامی رابشناسندووظایف خودرابعنوان یک شهروند درجامعه اسلامی تشخیص دهند

3- روح اتحاد وهمبستگی باسایرافرادامت اسلامی درآنان تقویت شودونسبت به هموطنان خودعلاقه داشته باشند

 4- روش زندگی مسالمت آمیزتوأم بامهربانی به سایرافرادجامعه یادبگیرند

5- بازمینه تاریخی وریشه های مکتبی انقلاب اسلامی آشناشوند

6- ساخت سیاستی حکومت جمهوری اسلامی ایران رابشناسند

7- بانهادها وارگانهای انقلاب اسلامی آشناشوند

8- بابزرگان ومفاخرتاریخ ایران آشناشوندوبرای آنهااحترام بگذارند

9- برای مشارکت درفعالیتهای ارزشمنداجتماعی انگیزه داشته باشند

10- باتقسیمات جغرافیای طبیعی وسیاسی ایران وجهان آشناشوند.

 بطورکلی هدف ازآموزش علوم اجتماعی آن است که به کودک تجربیات واطلاعاتی داده شود تابه کمک این دانش ومعلومات آنهابتوانند همنوعان ومحیط زندگی خودرابشناسند وروابط افرادرابایکدیگروباخوددریابندوبدانندکه چگونه ازعوامل وامکانات برای بهبودی وضع جامعه فردی واجتماعی استفاده کنندووظایف خودرابعنوان فردی از خانواده امت اسلامی جامعه جهانی ودرخوراستعدادوتوانایی انجام دهد

- مراحل آموزش مطالب علوم اجتماعی الف-مرحله مشاهده مستقیم ب-مرحله مشاهده غیرمستقیم

 الف-مرحله مشاهده مستقیم: درآموزش مسایل اجتماعی اهمیت زیادی دارد(گردش علمی)مثل گردشهای کوتاه مدت به شهرهاوروستاهاوکوچه وبازارها زیرامشاهده مستقیم پدیده های طبیعی انسانی واجتماعی پایه واساس کارآموزش به کودکان است.مشاهده مستقیم پدیده های جغرافیایی مانندمشاهده:یک کوهستان،رودخانه،جنگل،دریاچه،منطقه آبرفتی،مسیررودخانه،ناحیه بیابانی وغیره که این مشاهدات به کودکان اطلاعات مناسبی ازمحیط طبیعی

می دهد.مشاهده مستقیم پدیده های تاریخی امکان دارد درهرناحیه ای آثارتاریخی وجودداشته باشدمانند:رباط ها،سدها،مساجدقدیمی،مدارس قدیمی ،آب انبارها،منازل قدیمی،آرامگاهها،و.... که مربی ضمن بازدیدومشاهده آثارتاریخی توضیحات لازم راخواهد داد. مشاهده مستقیم پدیده های اجتماعی،پدیده های اجتماعی ازقبیل:درمانگاهها،تصفیه خانه آب،بازار،فرودگاه،پرورشگاه،ایستگاه راه آهن،گاراژهای حمل ونقل(ترمینال ها)که می تواندموردمشاهده مستقیم فراگیران قرارگیرد.

ب-مرحله مشاهده غیرمستقیم:دراین مرحله پدیده های موردنظرازنزدیک ودرمحل مورد بررسی قرارنمی گیرد.بلکه کودکان بااستفاده ازوسایل وابزارتکنولوژی(عکسبرداری ،فیلمبرداری)،عکس،اسلاید،فیلم ونقشه وکره ومدل وماکت ومولاژآنرادرکلاس یادرخانه موردمطالعه ومشاهده

 قرارمی دهند.

روشهای عام تدریس علوم اجتماعی عبارتنداز1-روش سقراطی 2-روش تمرینی3-روش واحدکار(پروژه)4-روش مشاهده5- روش نمایشی6- روش گفتارشفاهی 7-روش پرسش وپاسخ 8-روش گردش علمی9- روش بحث گروهی10-استفاده ازتجارب فراگیران.

خصوصیات کلی روشهای تدریس

 1-درک کامل فراگیررادرمنظوروهدف درس موجب شود

2- فراگیرراازاشیاء ومفاهیم آشنابه اشیاء ومفاهیم ناآشناراهنمایی کند

3- حداکثرفعالیت وهمکاری فراگیررابرانگیزد

4- مسأله تازه ای رابرای کودک روشن سازد

5- علاقه فراگیررابرای یادگیری مطالب برانگیزد

6-ازنیروی بازی،تقلید، کنجکاوی ورقابت فراگیران استفاده کند

7- حواس پنجگانه فراگیررابه کارگیرد

8- متناسب باموقعیت به کاررود

9- درتدریس به فعالیت محوری توجه داشته باشد

10-یادگیری رابه صورت جریان خودکاردرآوردوفراگیررابرای برخوردباحوادث غیر منتظره وچاره اندیشی آماده سازد

نکته مهم: درهرحال یک روش هراندازه که مناسبت داشته باشدنمی تواند همه جاوهمه وقت به کاررودبلکه معلم برحسب شرایط زمانی ومکانی روشهای مختلف رابکارببردوبعنوان راهنمافراگیران راهدایت کند.

1-روش سقراطی:این روش براین پایه استواراست که انسان درذات خودهمه چیزرامی داندومربی بایدباطرح سؤالاتی به فراگیران کمک کندتاچیزی راکه آنهادارندکشف نمایند درواقع بااجرای روش سقراطی مربی به تولدفکری که درذهن یامغزکودک است کمک می کند2- روش تمرینی:دراین روش مفاهیم باتکراروتمرین درذهن کودکان جامی گیردوباانجام تکالیف یاتمرین مطالب توسط مربی وخودکودکان تکرارمی شود تامستقلاً آن رادرک کنند.اعمال این روش می تواند بسیارمفیددرامریادگیری مهارتی باشد.

3-روش واحدکاریاپروژه :درامریادگیری بسیاراهمیت دارد زیرامستلزم بررسی وجمع آوری اطلاعات وفعالیت فردی وگروهی ویافتن راه حل مطالعه وانجام کارعملی است واغلب درخارج ازکلاس ومدرسه انجام می گیردودرجریان آن روال معمول وتصنعی کلاس ازمیان برداشته می شودومربی وفراگیرباهم همکاری می نمایندکارفردی وگروهی جای فعالیتهای کلاس رامی گیردوکلاس به صورت کارگاه درمی آیدومحدودیت زمانی ازبین می رودواین روش موجب توسعه علایق شخصی کودکان می شودونتیجه گزارش وتحقیق به صورت گزارش ارائه می شودکه این گزارش ممکن است همراه باعکس،نوار،نقشه،فیلم،آلبوم،مدل،ماکت،کلکسیون،وغیره باشد

4-روش مشاهده:درآموزش علوم اجتماعی به صورت گردش علمی،روش علمی مشاهده ای مستقیم وبااستفاده ازتصاویر،مدل وماکت،وروش مشاهده ای غیرمستقیم انجام می گیردکه دراین روش کودکان را به مشاهده مستقیم وتماشای صحنه های  موردبحث یاصحنه های مشابه آن برده ویاازتصاویرآن استفاده می کنند ومفاهیم موردنظررابه کودکان نشان داده وآموزش می دهند.

5- روش نمایشی:بااستفاده ازاین روش موضوع ومفاهیم بوسیله کودکان وبصورت نمایشی وشبیه تأترعملاً اجرامی شود

6-روش گفتارشفاهی:دراین روش مربی مطالب ومفاهیم رابااستفاده ازجملاتی ساده وآشنابرای کودکان توضیح می دهدودریادگیری بهترازکودکان

می خواهدکه درتکمیل جملات به اوکمک نمایندوافعال(فعل ها) وصفات جملات راحدس بزنندودربیان مطالب شرکت فعال داشته باشند

7-روش پرسش وپاسخ،باروش پرسش وپاسخ مربی کودکان رابه تفکردرباره مفاهیم جدیدیابیان مطلبی فراگرفته شده تشویق می کندوکودکان تشویق

 می شوندتااطلاعات خودرادرباره موضوعی بیان کننداین شیوه ممکن است برای مرورمطالب آموخته شده قبلی نیزمفیدباشدیاوسیله خوبی برای ارزشیابی میزان درک کودکان ازمفهوم موردنظرباشد.

8- روش گردش علمی:درشرایطی که بردن کودکان به خارج ازمدرسه برای مطالعه زمینه های خاصی فراهم باشداین روش مفیداست.گردش علمی

 می تواند دیدارازیک شهر،موزه،نمایشگاه،کارخانه،مزرعه وغیره که درمحل سکونت موجود است باشد یامشاهده محیط اطراف کودکان که امکان کسب تجارب آموزشی رافراهم کندنیزمی تواندگردش علمی محسوب شود.

9- روش بحث گروهی:گفتگویی سنجیده ومنظم پیرامون موضوعی که موردعلاقه مشترک افرادشرکت کننده می باشدتعداد شرکت کننده به طورمعمول حدود6تا20 نفراست ولازم است که یک نفربعنوان رهبرگروه جلسه بحث رااداره کند.دراین روش افرادفرصت می یابندتانظرات عقایدوتجربیات خودرابادیگران درمیان بگذارند.چنانچه بحث گروهی به درستی انجام نشودوقت گروه به بحثهای بی نتیجه صرف می شود.

10- استفاده ازتجارب فراگیران:ازتجارب قبلی فراگیران می توان درمراحل مختلف یادگیری استفاده کرد،تجارب ازمشاهدات مستقیم شروع می شودکه دراثرگذشت زمان وافزایش سن وتجربیات قابل تعمیم می گرددکه می توان یک تجربه ساده رابه شکلهاویاالگوهای رفتاری جدیدتعمیم دادوبااستفاده ازتجارب فراگیران قادرخواهیم بودکه مفاهیم انتزاعی رامعنی دارنمائیم تافراگیران بتوانندبین چیزهای مشابه فرق بگذارندوقادربه طبقه بندی ذهنی آنهاگردند.

 

[ سه شنبه ششم تیر 1391 ] [ 12:17 ] [ محمد رضا حاج محسن ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

تحقیق در مورد بهبود بخشیدن ضعف املا دانش آموزان.
آرشيو مطالب
امکانات وب